۱۷
خرداد
۱۴۰۴
شماره
۵۹۰۵
عناوین صفحه
آموزش و پرورش هر جامعهای به معنای خاص، رسمی و سازمانی آن، بدون شک از زیربناییترین سرمایههای مولد و آینده ساز است که اگر جهت گیری هدفمند، درست و انسان سازی داشته باشد قهرا تمامی لایهها و بخشهای آن جامعه را تحت تأثیر قرار داده و شکل میدهد به همین جهت رهبر معظم ما سالها برتدوین سندی متقن برای این پایه و مبنای مهم پافشاری نموده اند تا خلاصه پس از سالها و انجام فرآیندهای متعدد و بررسیهای زیاد، مورد تأیید و برای برنامهریزی، سپس اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد و در تا کنون چند نوبت ایشان اهمیت پردازش جدی به این سند تحول را گوشزد نموده اند.
واقعیت این است که خیلی از برنامهها از جهت نظری، قابل پذیرش است ولی به هنگام عمل گونهای میشود که غالبا و در جمع بندی آثار یا به اعتباری بررسی هزینه فایده مادی معنوی، مثبت ارزیابی نمیشود یکی از این موضوع و قصه دردناک مدارس غیر انتفاعی که در حال حاضر مدارس غیر دولتی نام یافته است میباشد اگر فلسفه وجودی و دلیل توسعه و تاسیس مدارس غیر انتفاعی را مطالعه کنیم از جهاتی ظاهری جذاب دارد ولی در چند سال گذشته ثابت شد که اجرای این برنامه، بیش از این که برای کل کشور یار خاطر باشد بار شاطر بوده است گرچه برای عده زیادی از مؤسسین آوردههای زیادی داشته به خصوص کسانی که توانستند برای تمهید مکان ملکی تسهیلات دریافت کنند.
این مدارس و دانشآموزان آن که دارای موقعیتهای بسیار متفاوتی هستند غالبا و به اعتباری به سه گروه تقسیم میشوند، نخست آنانی که گذشته از داشتن فضایی مناسب از اکثر جهات، حتی تربیتی، استانداردها را در اندازه زیادی رعایت میکنند و به ملاکها و شاخصهای تعریف شده نزدیکاند و به قول مقام معظم رهبری که در دیدار امسال با معلمان مطرح شد ابتکارات جالبی داشته و کارهای بسیار خوبی انجام داده و میدهند که البته از جهت تعداد اینگونه مدارس درصد بسیار پایینی هستند، دوم مدارس غیر دولتی که از جهات مختلف آموزشی، تربیتی و امکانات به مدارس دولتی نزدیکاند و سوم مدارسی که از ابعاد مختلف بسیار ضعیف و از جهت دانشآموزی تنبل خانه بگوییم گزاف نگفته ایم.
موضوع نرخ و اضافه دریافتها در مدارس غیر دولتی به عنوان حق ثبت نام هم در غالب اوقات، به نوعی سر کیسه کردن است و عمدتا هیچگونه تناسبی با انواع و میزان خدماتی که در اینگونه مدارس، ارائه میشود، ندارد به نحوی که این مدارس را برخی از مردم ویژه دانشآموزان متمول و سرمایه داران کلان میدانند به علاوه به نرخهای اعلام شده که اخیرا به محدوده و بالای 10 میلیون تومان رسیده که خود به نوعی تورم هم در اقتصاد به همراه دارد هم کم توجهی یا به بهانههای مختلف وجوهی دریافت میشود که این فرمایش امام خامنهای مد ظله العالی در همین فرمایشات اخیرشان تداعی میشود که به حالت دکان و بنگاه تجاری شباهت بیشتری دارد.
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در فرازی از انتقاد خویش فرمودند « عدهای گفتند ما بیاییم آموزش و پرورش را از دولت جدا کنیم بدهیم دست بخش خصوصی و این بودجه سنگین را از دوش آموزش و پرورش برداریم، دستشان درد نکند برای نابودی کشور فکر خوبی است! به علاوه این مهم کار دولتی است و در قانون اساسی هم به صراحت بیان شده و برون سپاری معنا ندارد، این شأن دستگاه حاکم قابل واگذاری نیست » امید است هر چه سریعتر با حفظ کیفیت در این جهت راهگشا برای قوام بیشتر سرمایههای انسانی گام برداریم. ان شاالله